tisdag 24 november 2009

tidningen i skolan


Det har pirrat i magen i flera dagar, känner mig både nervös och förväntansfull, vilket inte är

ovanligt för såhär känner jag för det mesta inför det antagligen mest givande i hela lärarutbildningen, nämligen praktiken. Under hela min utbildning har jag haft praktik minst två gånger per termin, bortsett från denna termin då praktiken inte är lika omfattande, endast två och en halv vecka. Dessa två och en halv vecka börjar på torsdag på en ny skola i en årskurs fyra. Det skall bli väldigt spännande att jämföra kunskapsnivån gentemot den trea jag praktiserade i förra terminen. Det finns både fördelar och nackdelar med att byta praktikplats, fördelarna är att man utvecklas på ett helt annat sätt eftersom man möter nya människor, lärare och elever. Dessa lärare använder naturligtvis olika arbetssätt och intar olika perspektiv och förhållningssätt, vilket bidrar till att mina erfarenheter expanderas. Nackdelen är att man alltid känner sig "ny på jobbet" , vilket för min del är ansträngande eftersom att vara ny på jobbet går hand i hand med prestationsångest för mig. Dessutom är det mycket svårt att förbereda lektionsmaterial eftersom jag inte riktigt känner till kunskapsnivån i klassen. Trots ovissheten angående kunskapsnivån har jag bestämt mig för att dagstidningen i skolan skall bli mitt projekt denna period, förutsatt att de inte redan har arbetat med tidningen. Har hittat en mycket bra länk med lektionsmaterial och tips om arbetet med tidningen i skolan; www.tidningeniskolan.se

Förutom pirret i magen inför praktiken på torsdag pirrar det lite extra inför imorgon då jag skall skriva tenta....... 65 pedagogiska begrepp skall läsas in....tjoho

4 kommentarer:

  1. det där grejar ju du, även om det är nervöst att komma till ett nytt ställe, jag håller tummarna för dig imorgon och på torsdag, lycka till!

    SvaraRadera
  2. you go girl! :) det där klarar du.. pussis elvis

    SvaraRadera
  3. Hoppas din VFU r bra såhär i Juletid. Det är lite skrämmande att byta plats till en början - men så övar du upp din flexibilitet och får nya klassrumsbilder i din läraryrkesmosaik! Begreppen satt på duggan eller? Själv sitter jag med Ågren för min nästa tenta på fredag. Hjälp vad den här delkursen varit kort - och nästa blir ännu kortare.

    SvaraRadera
  4. jag har klurat ut hur man får dit en räknare. hitta en sida som har dem, min kommer från http://www.easycounter.com/se/, och så skapar du ett konto. html-koden som du får då ska du sedan klistra in i en html gadget i anpassa layout. du behöver inte ha ngn överskrift eller så, bara klastra in koden, och så har man en räknare.

    SvaraRadera