torsdag 19 november 2009

Gamla gubbar


Fick igår ta del av en väldigt kort men sammanfattande lista rörande de mest betydande pedagogerna/forskarna genom tiderna. Jag hoppas att listan kan användas vid läsning av litteratur där det ibland kan kännas hopplöst att hålla isär vilka teorier som hör till vem och så vidare.

Imanuel Kant - det vi ser är det vi har begrepp för. Med andra ord ser vi inte det vi inte har begrepp för. Utifrån dessa begrepp betraktar vi världen.

John Deweys - "learning by doing" Deweys var pragmatiker, han var även den upptäckte Vygotskij.

Lev Vygotskij - (Alla som går lärarutbildningen på Göteborgs universitet behöver knappast någon närmare beskrivning över Vygotskijs teorier, då vi varje dag fullständigt marineras i det sociokulturella perspektivet) Fokuserar på samtalet mellan människor.
Piaget - Tolkades i Sverige på så sätt att läraren skulle ta ett steg tillbaka och mer figurera som en handledare för eleven. Man talade även om, utifrån Piagets teori, mognad hos eleverna, då man ansåg att hormonella förändringar eller dylikt var orsaken till exempelvis en långsam läsinlärning. Piagets teorier var vad jag förstår populärt under en tid i Sverige men är det inte längre.

Freinet - var fransman och lärare, han är grundaren bakom eget arbete och själutvärdering. Han ansåg att elevernas arbeten inte skulle gömmas undan och sättas in i en pärm utan att man skulle låta andra ta del av det. Han menade att man skulle publicera elevernas arbeten i tidningar, dela ut dem på stan och så vidare.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar