torsdag 19 november 2009

Flumskola?


Angående herr Björklunds uttalande om den svenska "flumskolan". Otroligt intressant klipp som bör ses. Jag kan ibland tycka att skolan behöver vara lite mer "sträng" och med det menar jag ökad respekt mellan barn och barn men också mellan barn och vuxna. Däremot tycker jag inte att detta skall gå ut över barnens möjlighet till diskussioner och reflektion. Titta på klippet och bedöm själva!!

http://www.ur.se/MediaPlayer/Templates/MediaBrowser.aspx?id=55835&Filter=&ProgramProductlD=&MediafileProductID=#145283

1 kommentar:

  1. hallå hallå. jag slötittade lite på dom olika klassrummen. hjälp. va olika förutsättningar alla elever har i världen. Jag skrattade rätt gött åt den där norrmannen som var i den danska skolan - hallå - hitta liksom den tjommigaste representanten....

    Jag tyckte danskan var spännande. Skulle vilja haft mer info om hur de var i sina vanliga "klassrum". Jag och eleverna snackade om tyst matsal - dom tyckte finland var knäppa.

    Han som kom från Sverige liknade mig första veckan på min VFU-plats för 1 ½ år sen. Man kommer från mångkulturella diskussionsskolan till nånstans där eleverna bara tittar på en. Kulturkrockar man minns!

    SvaraRadera