tisdag 1 december 2009

Digerdöden


Praktiken började i torsdags förra veckan, tyvärr var jag tvungen att vara hemma både torsdag och fredag då min visdomstand höll på att ta livet av mig. Det går inte riktigt att beskriva det väldiga lidande som tandvärk faktiskt är. Tanden ryker i alla fall så fort som det bara går, med andra ord klirr i kassan = tandläkarbesök. Tråkigt så in i bomben men absolut absolut nödvändigt. På grund av frånvaron var jag otroligt taggad i måndags som då blev min första praktikdag.... and so far so good. Jag känner mig väl omhändertagen av både handledare och elever, vilket alltid är väldigt skönt och viktigt. Efter ett samtal med min handledare bestämde vi att jag skulle inleda ett arbete om medeltiden med klass 4A. Jag tog till mig uppgiften med glädje och engagemang. Hela kvällen igår gick åt till att planera hur, vad, när och så vidare. Introduktionslektionen ägde rum idag och jag kan med glädje meddela att barnen var fantastiska. Koncentrerade och intresserade barn är toppen. Naturligtvis är medeltiden ett tacksamt ämne då det finns flertalet "nyckeltillfällen" som verkligen intresserar barnen. Imorgon arbetar vi vidare med medeltiden i form av en fördjupning av digerdöden. Jag har förberett lektionen genom insamling och sammanställning av material som rör ämnet. Utifrån det materialet har jag tänkt att eleverna skall tillverka faktablad om digerdöden. Faktabladen skall innehålla såväl text som påklistrade bilder, ritade bilder, vidare skall faktabladen sättas upp i korridoren eller i klassrummet.


Tankar


  • Jag använder internet genomgående i lektionsplaneringen, hur klarade man sig innan internet!???

  • Ämnesintegrerad undervisning......går det att jobba på något annat sätt? Grymt mycket svenska i SO.

  • Praktiken är guld värd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar