söndag 6 december 2009

Heliga Birgitta


Söndagar är egentligen väldigt härliga, för mig är det den dagen i veckan då jag tillåter mig själv att göra absolut ingenting. Så blev det inte idag. Lillebror somnade på soffan igår efter att ha sett hajen, han var mäkta imponerad. Dagen idag inleddes alltså med dataspel och full action.
Efter en promenad in till stan besökte vi julmarknaden i kronhusbodarna, vilket blev lite av en besvikelse. Trots fint hantverk köpte vi inget alls, vilket egentligen var rätt bra med tanke på hur snabbt plånboken krymper så här i juletid.

I morgon fortsätter praktiken och även arbetet om medeltiden. Faktabladen tog mycket längre tid än jag trodde, dem är fortfarande inte färdiga. Har sammanställt ytterligare ett häfte om medeltiden, innehållande Heliga Birgitta och livet i städerna. Jag tror inte att detta intresserar barnen i samma utsträckning som det förra häftet gjorde, därmed inte sagt att det går att strunta i det. Blev i alla fall grymt imponerad i fredags när jag förhörde klassen på det dem hittills lärt sig om medeltiden, det var mycket.

För att få sin lärarexamen måste man genomgå fem bedömningar i form av ett besök från universitetet, på fredag skall jag genomgå bedömningssteg tre. En lärare kommer då att närvara på min lektion i So, därefter pratar man i ungefär en timma om vilken slags pedagogik man använder sig av, vilka teorier, hur lektionsplaneringen stämmer överens med kursplan och lärarplan osv. Jag har lite att göra där känner jag.

Även om jag inte direkt är nervös inför bedömningen är det ändå en märklig situation. Jag anser att pedagogik är väldigt individuellt, därför är det väldigt svårt att ta kritik (även ge kritik antar jag) eftersom det känns så personligt. Bedömningen är trots allt väldigt viktig då det faktiskt finns människor som utbildar sig till lärare men som inte borde göra det, en chans att gallra bort de som inte är lämpliga. Samtidigt har jag svårt att förstå att EN lärare från universitetet skall kunna tvinga någon att avbryta sin utbildning!?

Imorgon och under resten av veckan är det superfokus på praktiken, därefter kommer en vecka på universitet med mycket seminarium och föreläsningar sen är det JULLOV....... åh vad jag längtar.



2 kommentarer:

  1. medeltiden låter väldigt rolig att undervisa i, historia var alltid mitt favvo-ämne. den där bedömningen låter ju lite läskig, men det är klart att det är bra med nån form av gallring , en del människor borde helt klart inte bli lärare. men det gäller ju inte dig, så det där kommer du klara galant! på dem bara. lycka till och ser fram emot att ses till jul, det var så länge sedan nu
    kram och lycka till med skolan

    SvaraRadera
  2. 5 bedömningar? Jag har bara varit med om den i svenskan... betyder det att jag på mina 3 terminer ska hinna med 4 bedömningar?! hjälp!
    Du verkar ju trivas jättebra på nya platsen, härligt att du får hålla i massa saker själv. =)Idag har jag lärt mig lite om Algebrans värld, svårt - men roligt på nåt spännande sätt. är du på peddan nåt nästa vecka?

    SvaraRadera