lördag 19 december 2009

Jul, jul strålande jul......

Som vanligt dyker julen upp som gubben i lådan....... Nu är det fem dagar kvar till julafton och jag har MYCKET kvar att göra! Beundrar verkligen de människor som redan i slutet på november är klara med julklapparna, känner till ett fåtal. Samtidigt är stressen en del av julen och så länge det sker inom rimliga gränser är det inte så farligt, det handlar om att prioritera, det kanske inte är så viktigt att skicka julkort !?

Med julen kommer också julpyssel, vilket jag älskar. Eftersom julpysslandet var återkommande under min praktikperiod har jag funderat mycket runt barns kreativitet resp. hämmad kreativitet. Utifrån mitt eget skapande har jag kommit fram till att förlagor för det mesta fungerar som hämmande. Användandet av förlagor gör mig låst och det blir svårt att bortse från förlagan och skapa självständigt. Eleverna i skolan möter detta ständigt då det är vanligt att läraren exempelvis gör en tomte i lera som barnen sedan skall omskapa själva. Läraren förmedlar ofta i och för sig en gör-som-ni-vill-känsla, jag upplever däremot inte att det hjälper då barnen arbetar hårt för att just kopiera. Det finns säkerligen även de lärare som anser att det färdiga resultatet är viktigast eftersom det exempelvis skall visas upp för föräldrarna och därmed styr sina elever i deras skapande. Jag anser att man bör ifrågasätta syftet med skapandet av exempelvis lertomtar, är det den skapande processen eller är det produkten som är viktig. Vilket kan låta som vilken floskel som helst men jag tror inte att det är så självklart för alla. Förlagor i kreativt skapande behöver dock inte alltid vara negativt för alla elever i alla situationer. Det finns de elever med stark självkänsla som trots förlaga har förmågan att skapa personligt och självständigt. Det finns även de elever( med låg självkänsla) som behöver en förlaga för att processen och skapandet överhuvudtaget skall uppstå.


Hade ett seminarium i torsdags som verkligen gav mig en tankeställare: Uppgiften var att vi i grupper om ca 5 studenter skulle diskutera svåra situationer som i verkligenheten uppstått på skolor runt om i Sverige. I min grupp diskuterade vi ett problem som uppstått på en skola i Munkebäck för några år sedan där en grupp elever fick underkänt i So på grund av att de hade nazistiska åsikter. Skolan hade på många olika sätt försökt att arbeta med värdegrunden och det demokratiska förhållningssättet i form av studieresor och temaveckor osv. Vilket inte hjälpte, därmed togs beslutet att sänka de aktuella elevernas betyg i So eftersom de inte anamat det demokratiska förhållningssättet det vill säga alla människors lika värde.
Är det här rätt eller fel? I läroplanen står det tydligt att skolan skall vila på en demokratisk grund. Är man som lärare demokratisk om man sänker ett betyg på grund av åsikter? Yttrandefrihet!? Samtidigt måste man ändå agera........ hur gör man??

Det får jag och ni fundera över i jul.....

God Jul och Gott nytt år alla läsare (typ 3=))

2 kommentarer:

  1. intressant tanke om skapande, det är säkert ett jätteintressant ämne att undersöka närmare.
    undrar om det inte liknar biblioteksdiskussionerna om huruvida man i skolan ska få barn att läsa skönlitteratur eller om det är ok att de läser serier eller facklitteratur, alltså en tanke att bara de läser ngt så är det bra. tycker vi ska prata mer om detta i jul =)

    SvaraRadera
  2. En skapande aktivitet kan ju fyllas med ett stort innehåll; när barnen sitter tillsammans och pärlar pärlplattor kan det se ut som de bara tar det lugnt. Men inombords sker tusen val, färg, form, mönster. Något vi kanske kan lyfta; "Titta här - vad har Irina gjort för mönster?". Samma med tomten - det kan ske massa kunskapande kring pyssel som kanske inte syns i slutresultatet - men vi märker det på elevernas medvetenhet.´

    Det där om So- samma grej hände i Ytterby när jag gick i högstadie/gymnasiet. De motiverade betyget som en markering gentemot eleverna och deras åsikter. Min första tanke är ja, det är okej - för att det ska vara nolltolerans mot rasism/nazism i sveriges skola enligt skollag. Hur kan en elev få godkänt i Samhällsorienterande ämnen om hen inte visar tillräcklig kunskap om i detta fall delämnena historia, religion och samhällskunskap?

    GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!

    SvaraRadera