onsdag 24 februari 2010

Parentes-Pelle och Gånger-Fia


Har suttit under eftermiddagen och funderat över hur man kan introducera prioriteringsregeln i en årskurs 4. Detta är vad jag har kommit fram till:

Här ovanför syns en bild (har medvetet hoppat över division) över hur hierarkin ser ut när man skall lösa ett tal som detta: 3 + 4 * 5 = 23 eller detta (3 + 4) * 5 =35


Lägg särskilt märke till figurernas munnar och muskler (parentesen räknas alltid ut först därför är Parentes-pelle starkast) ...... fiffigt tycker jag.


Denna bild kan kanske fungera konkretiserande vid en introduktion av prioriteringsregeln..... eller vad tror ni?


Har försökt att läsa in mig på skolverkets diamantdiagnoser, vilket var mycket givande. Jag upplever det som ett bra material och framförallt ett bra stöd för mig som blivande lärare. Jag skall diagnostisera eleverna med en diamantdiagnos imorgon, det blir intressant. I övrigt trivs jag som fisken i vatten på min praktikplats, det känns att jag utvecklas och det är härligt....




2 kommentarer:

  1. Spännande tanke, tycker jag.
    Ta en funderare igen på diamant, är det inte lite väl mycket räkning? Det tycker i alla fall jag. Om man jämför med målen för matte, är aritmetiken bara en liten del men jag upplever att det är välidgt mycket räkning i Diamanten. Tyvärr är det räkningen som gör att många ungar känner sig dåliga i matte.

    Jag vill inte komma med pekpinnar, utan är själv i en "utvecklingsfas" i matten...

    Hänger på då jag vill höra mer om dina tankar.

    SvaraRadera
  2. Trevligt att få en kommentar för en gång skull =) De elever som jag har diagnostiserat med hjälp av Diamant går i årskurs 4. Jag upplever inte att det är för mycket räkning då målen för år 3 är rätt krävande ( kunna räkna i huvudet med de fyra räknesätten när talen och svaren ligger inom heltalsområdet 0 - 20)Jag har också fått en känsla av att de nationella proven innehåller väldigt mycket räkning/problemlösning!? Jag tänker att det är väldigt viktigt att räkna mycket just på grund av att väldigt många elever är osäkra! Men det är verkligen inte lätt! Matte är ett mycket komplext ämne, det trodde jag inte innan jag började läsa matte!!!!

    SvaraRadera